Archidoc - családblog

Szamária - ez nem mese

2007. szeptember 16. - HAT
Hol volt, hol nem volt, a tengeren túl, Krétán innen, egy mély szakadékban, melynek neve Szamária szurdok (Fa­ragi Szamariasz – Φαράγγι Της Σαμαριάς). Kréta nyugati részén, az Omalós-fennsík déli szélén kezdődik, ahova a Chaniaból induló kora reggeli busz(szerű)járattal jutot­tunk el, és innen kb. 18 km-nyi döglesztő gya­loglás után értünk a Líbiai ten­gerhez, azaz Agia Rumelibe, melyet szá­razföldön ráadásul csak ezen az útvonalon lehet megközelí­teni. Valamikor a kora délelőtti órákban a család nekivágott a szülők által már ismert nehézségű és hosszúságú túrának, melyen eleinte lányaik is nevetve vették az akadályokat. Mondom, ele­inte (ez olyan 200 métert jelenthetett). Ugye az első 2 km-en majdnem 1000 m szintkü­lönbséget kellett megtennünk egy ún. xyloskalón (falép­cső), a sziklába vágott cikkcakkos, kacskaringós ösvényen (ami amúgy nem fából ké­szült, meg lépcső sem volt mindig). Szóval a második cakk körül a kö­zépső lány a cipőjében addig összegyűlt kövek kiürítése köz­ben rájött, hogy talán nem szoknyában kellett volna mennie. Innen le­érve – ahon­nan az út egy hideg, tiszta vizű folyócska ka­nyargó medre mentén megy tovább – az utunk kb. egytizedénél(!) megéheztünk és elfogyasztottuk elemózsiánk nagy részét a patakban elhelyezkedő óriás, fehér kavicso­kon ücsörögve és napozva..)
Napos kövek
Újult erővel továbbindulva a 7. km-nél talál­ható – mára már lakatlan – Szamaria falucskáig nem is volt semmi gond. Itt viszont sikerült eltöltenünk pár órát, melynek kiváltó oka a legna­gyobb nővér csúnya-ronda-gonosz hasgörcse volt. Míg mind az öten vártuk, hogy hasson a görcsoldó, édesapánk kisebb-nagyobb kövekből meg­építette a huszonötezer-hatszázharmickettedik kő­tornyot, ugyanúgy, mint ahogy azt az évek során a sok-sok hülye (ennyi német nem járhatott itt!?) ki­ránduló is tette. .)
Kőemberek
Ezalatt mi édes­anyámmal és a húggal megetettük mara­dék élelmünkkel a kri kri-ket (krétai vadkecskéket), és valószí­nűleg a hasfájdalmakat is a kedves kis jószá­gok gyógy-nyalogatá­sai mulasz­tották el. Így folytathattuk, vagy in­kább kezdhettük utunk második felét, ami szerintem már a legnagyobb lány emlé­kezeté­ből úgy, ahogy van, kieshetett a 8 db gyógyszer hatásától, me­lyek ugye nem a görcseire hatottak. Na mindegy. (A sérülteket egyébként öszveregelő szurdokmentők szállítják el, mert a jármű ide nem jön le és be.)
Szurdokmentő
Ezután már csak mentünk és mentünk és mentünk… előttünk, mögöttünk kövek, óriás, gömbölyű, hófehér kavicsok, szikladarabok, mellettünk, fölöttünk hatalmas sziklafalak. Szó­val mindenütt csak kövek és kavicsok és sziklák és…
A szurdok amúgy fokozatosan szűkül, és az út időnként átvág a vízmosás (már ahol akkor volt víz) egyik oldaláról a másikra, végül elér­tünk a Vaskapuhoz, azaz Sideropórteshez. „Ez a szurdokvölgy legkeskenyebb része, ahol szinte összeérnek a két oldalt 300 m ma­gasra törő sziklafalak” (útikönyvi idézet), de tényleg így van. A köz­tük maradt néhány méteres szakadé­kot teljes egészében kitölti a víz­mosás (ami ott valóban volt már): deszka­pallón kellett átkel­nünk.
 Az egésznek a végén, vagyis amiről csak azt hittük, hogy a vége, (mert Agia Rumeli még 2 km-re volt) kicsit felfrissítettük ma­gunkat. Hát frissen csavart narancslé még olyan jól nem esett, mint akkor. Na, ezek után a ’maradék’, vég­telennek tűnő 2 km-en szerintem legtöbbünk már tényleg a végét várta (vagy járta), itt már kövek sem vol­tak.
Agia Rumeli (Αγία Ρουμέλη) mellett van az a forró, fekete kö­vekkel bo­rított strand, amit csak az érdemel ki, aki végigjárta a Szamária-szurdo­kot.
A strand
Itt történt velünk a kocsikulcskaland (az apa elő­adásá­ban): „Szur­dokjáró rövidga­tyám és a fürdőző rö­vidgatyám e na­pon egy személyben ját­szotta e kettős szerepet. A Chaniában hagyott autó kulcsa pediglen az ő zsebében vala. A mintegy hat órás gyaloglás végén a cél elérése és ott számos sö­rök elfo­gyasztása, majd a ten­gerbe történt berohanás mámoros perceiben a slussz­kulcs elmentésé­nek helye el­felejtést nyert. Így az­tán a ten­gerben való gondtalan lebegés köz­ben (mint gyermek az anyaméh­ben) nagy meg­lepetéssel észleltem az orrom előtt velem együtt lebegő kocsikulcsunkat (valószínűleg ő is az édesanyjára gon­dolt). Áldassék a műanyag megte­remtője (vajh ki Ő?), a kulcs nem süllyedt, ha­nem lebegett. Ijedelmünknél csak megkönnyebbülésünk volt nagyobb.” Megérdemelt estebédünk ma­gunkhoz vételét követően (ma­gyar nyelvű étlap!), majd a várakozás után a hajó Chora Sfakion (Χώρα Σφακίων) város­ába vitt minket, ahol végre út is került alánk. A hajót Ioannis Daskalogiannis-ról (Δασκαλογιάννης) nevezték el, aki a krétaiak között is elkülönülő, bátor népcsoport (a város nevében is meg­jelenő szfakióták) ve­zére volt az 18. század második felé­ben vívott török­elle­nes harcban. A törö­kök eleven megnyúzták. Daskalogiannis haláláról Barba-Pantzelios, egy szegény sajtkészítő írt balladát 1786-ban:
…Φτάνουν στο Φραγκοκάστελο και στον πασά ποσώνου,
κι εκείνος δούδει τ' όρντινο κι ευτύς τσοι ξαρματώνου.
Ούλους τσοι ξαρματώσασι και τσοι μπισταγκωνίζου
και τότες δα το νιώσασι πως δεν ξαναγυρίζου.
Erről értesülve, a szur­doktúra már nem is tűnt oly nehéznek, és csöndben buszoztunk tovább. A csönd másik oka az útban kere­sendő, melyről a legnagyobb leány számol be alant:.
Utak
„Öttagú kis családunk a Tápióröcsöge-Bivalybasznád közötti menet­rendszerinti Volán-járatot is alulmúló rozogmányban kívánt visszaérkezni Chaniába egy igen­csak kemény, bár csodaszép nap után. Természetesen a busz hátuljá­ban lévő ötszé­kes sort foglaltuk el. Édesanyám „nekem tériszonyom van!” felkiáltással elbirtokolta a kö­zépső helyet, hogy még csak ki se kelljen néznie az ablakon, mert ott szakadékok tömkelege fenyege­tett. A többi húg lelkesen csatlakozott hozzá, így jóapámnak és nekem jutott a meg­tiszteltetés, hogy páholyból nézzük végig, ahogy lezuhanunk. Várhatóan. Azaz mi ültünk a két szélső ülésre. Apa a balol­dalt választotta (kivételesen helyes döntés volt…), így többnyire a szikla­falban gyö­nyörködött. Én meg a tenger­ben, egy ideig. Aztán nekiindultunk hegynek fölfelé. A busz­sofőr olyan haj­tűkanyarokat oldott meg ötvennel és félkézzel, ahol mi gyalog sem fértünk volna el. Ilyenkor a busz azon hátsó sarka, melyben én ültem, a levegőben lógott, a szakadék felett. Háromnegyed órán ke­resztül kábé 32 hajtűkanyar. Időnként megálltunk a forduló­ban (én lógok lefelé), hogy elengedjük a hazafelé tartó hegyikecske alakulatot. Vagy csak simán éppen mobilon hívták a sofőrt, és azt ugye muszáj felvenni. Menet közben."
Visszaérvén Chaniába (a slusszkulccsal zsebünkben), természetesen örök fogadalmat tettünk arra, hogy a pótkulcs rendelkezésre állásának biztosításával próbáljuk elkövetkező kirándulásaink adrenalinszintjét a megengedett határérték alatt tartani, valamint a kulcs tartózkodási helye akaratunkon kívüli megváltoztatásának lehe­tőségét többfajta rögzítési móddal (zippzár, lánc, tépőzár, nyakba való felfüggesztés, lenyelés, etcetera) megaka­dályozzuk.
És ezután, három nap múlva egy szintén nem kellemetlen fördőzőhelyen, Matalában … Na, mi tör­tént? Kísértet járta be Krétát, az elveszett slusszkulcs kísértete. De ezt már nem mondjuk el. Jó éjszakát gyerekek.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.